Hrabri Miljenko Jergović prokazao 'šovinistički' Radio 101 u srpskoj "Politici"
Jergović je optužio ekipu koja stoji iza stojedinice  da su se sve  ove godine pokazali licemjernim šovinistima i ksenofobima  koji preko etera potiču stereotipe.
Ovako završava komentar Miljenka Jergovića,  objavljen u beogradskom listu Politika, u kojem se ovaj  književnik iznimno kritički osvrće na djelovanje Radija 101, zagrebačke  radio postaje koja je nedavno napunila 25 godina rada. Ukratko, Jergović je optužio ekipu koja stoji iza Stojedinice da su se sve  ove godine  pokazali licemjernim šovinistima i ksenofobima koji preko etera potiču  opasne stereotipe. Također, Jergović
  je optužio ekipu koja stoji iza Stojedinice da su se sve  ove godine  pokazali licemjernim šovinistima i ksenofobima koji preko etera potiču  opasne stereotipe. Također, Jergović piše i kako su događaji iz 90-ih  godina zapravo poslužili kao podloga za stvaranje 'mita o radio-stanici  koja je u najgora vremena bila bastion slobode'.
 piše i kako su događaji iz 90-ih  godina zapravo poslužili kao podloga za stvaranje 'mita o radio-stanici  koja je u najgora vremena bila bastion slobode'. 
Jergović započinje svoj tekst kratkim uvođenjem čitatelja u poznatu i  priznatu 'verziju'  priče o Radiju 101; postaji koja je osnovana 1984.  godine kao projekt gradskog komiteta omladine, da bi potom kao  institucija radijskog novinarstva sudjelovala u 'svim promjenama koje će  nastupiti krajem osamdesetih, ali i u formiranju političkih  svjetonazora hrvatske metropole'.
 započinje svoj tekst kratkim uvođenjem čitatelja u poznatu i  priznatu 'verziju'  priče o Radiju 101; postaji koja je osnovana 1984.  godine kao projekt gradskog komiteta omladine, da bi potom kao  institucija radijskog novinarstva sudjelovala u 'svim promjenama koje će  nastupiti krajem osamdesetih, ali i u formiranju političkih  svjetonazora hrvatske metropole'.
"Kad je Tuđman došao na vlast i  kada je provođena privatizacija medija, uglavnom tako da se poklanjaju  ili u bescjenje prodaju porodičnim prijateljima, Radio 101 našao se u  sukobu s vlastima, koji je latentno trajao sve do 1997. Tada su na Trgu  bana Jelačića održane građanske demonstracije, najveće i zapravo jedine  nakon odcjepljenja od Jugoslavije, protiv pokušaja da se Radiju 101  oduzme koncesija za emitiranje programa", piše Jergović u Politici, te  podsjeća kako je to dakle "tek jedna strana u priči".
 u Politici, te  podsjeća kako je to dakle "tek jedna strana u priči". 
Drugu pak  verziju Jergović započinje s 1991. godinom, kada je na ovom radiju uoči  pada Vukovara, a u znak sućuti prema poginulima, zabranjeno emitiranje  srpske glazbe. "Kako je riječ o urbanom i muzički striktno profiliranom  programu, to je onda značilo zabranu „Partibrejkersa", „Ekatarine  Velike", „Električnog orgazma" i sličnih bendova, za koje se baš i nije  mogla pronaći druga mana osim te što ih sačinjavaju, je li, baš Srbi",  podsjeća Jergović
 započinje s 1991. godinom, kada je na ovom radiju uoči  pada Vukovara, a u znak sućuti prema poginulima, zabranjeno emitiranje  srpske glazbe. "Kako je riječ o urbanom i muzički striktno profiliranom  programu, to je onda značilo zabranu „Partibrejkersa", „Ekatarine  Velike", „Električnog orgazma" i sličnih bendova, za koje se baš i nije  mogla pronaći druga mana osim te što ih sačinjavaju, je li, baš Srbi",  podsjeća Jergović , ističući s dozom razumijevanja da se svašta događa u  ratu na svim zaraćenim stranama, pa da se ovaj potez stoga može i  razumjeti.
, ističući s dozom razumijevanja da se svašta događa u  ratu na svim zaraćenim stranama, pa da se ovaj potez stoga može i  razumjeti.
No, ne može se razumijeti činjenica da je takav režim  trajao dugo nakon što je rat završio, piše Jergović . "Onaj tko bi  zabranu prekršio, a takvih ruku na srce baš i nije bilo, mogao je  očekivati samo suspenziju i trajno udaljavanje s posla. Čist hrvatski  eter, s čistom hrvatskom muzikom - na stranu Amerikanci, Englezi, Arapi,  Malijci, Sudanci, čiji su se tonovi u modi etnozvuka mogli čuti -  trajao je sve dok stvar nije postala potpuno apsurdna, jer su u neko  doba zagrebačke klupske pozornice preplavili stari i novi srpski  bendovi, pa je najprije stidljivo, a onda kao da se ništa i nije  dogodilo, srpska muzika legalizirana i na ovom radiju", ističe pisac.
. "Onaj tko bi  zabranu prekršio, a takvih ruku na srce baš i nije bilo, mogao je  očekivati samo suspenziju i trajno udaljavanje s posla. Čist hrvatski  eter, s čistom hrvatskom muzikom - na stranu Amerikanci, Englezi, Arapi,  Malijci, Sudanci, čiji su se tonovi u modi etnozvuka mogli čuti -  trajao je sve dok stvar nije postala potpuno apsurdna, jer su u neko  doba zagrebačke klupske pozornice preplavili stari i novi srpski  bendovi, pa je najprije stidljivo, a onda kao da se ništa i nije  dogodilo, srpska muzika legalizirana i na ovom radiju", ističe pisac.
Potom  se osvrće i na uredništvo Radija 101, koji se prema njegovim riječima  "uvijek ponosio otkačenošću, smislom za humor i opuštenim odnosom prema  stvarnosti, što i nije baš dio zagrebačkog mentaliteta". "Dijelu svojih  slušatelja su, možda, smiješni i zabavni, ali onima koji se, recimo,  nisu rodili u Zagrebu nije baš prijatan svakodnevni kontakt program u  koji se telefonski javljaju bijesni slušatelji koji bi grad očistili od  došljaka, pa onda zajedno s voditeljima nižu šovinističke i rasističke  stereotipe o Hercegovcima, Bosancima, Dalmatincima i ostalima koji  prljaju ovaj bijeli grad", piše Jergović , te primjećuje da se na Radiju  101, od svih obližnjih nacija, ovakvi stereotipi jedino ne prišivaju  Srbima.
, te primjećuje da se na Radiju  101, od svih obližnjih nacija, ovakvi stereotipi jedino ne prišivaju  Srbima.
"Srbi su, naime, otišli ili su se pretvorili u onu vrstu manjine o  kojoj će se u ovakvim medijima pozitivno govoriti, kao o ukrajinskom  umjetničkom društvu ili o klubu pušača lula ili duvača stakla...", kaže  autor, ističući da će se Srbi međutim redovno pojavljivati u njihovim  "humorističnim serijama, pa barem na virtualni način".
"Kada je  neko jako primitivan, nasilan i neobrazovan ili kada je ratni zločinac,  mafijaš i ubojica, tada će govoriti nekom prilično bijednom i nemuštom  imitacijom srpske ekavice, onakve kakvom je zamišljaju slavni urednici i  novinari ovoga radija. Kada je samo glup i primitivan, tada će ga se  sinhronizirati kao Albanca ili Bosanca, a ako je lopov, ubojica,  hadezeovac, tada će govoriti onako kako na ovome radiju zamišljaju da  govore Hercegovci", kaže Jergović pri kraju teksta, prije nego što će  napisati da su mu od  tamo poručili da slobodno može vratiti hrvatski  pasoš.
 pri kraju teksta, prije nego što će  napisati da su mu od  tamo poručili da slobodno može vratiti hrvatski  pasoš.
Članak je preuzet iz Nacionala
 
 













No comments:
Post a Comment